
Kartell by Laufen oczami mistrzów sztuki wizualnej
Kolekcja Kartellbylaufen oferuje innowacyjne podejście do koloru i opiera się na współpracy dwóch firm, ekspertów w swojej branży – marek : Kartell i Laufen. Wspólny projekt zaowocował kolorową kolekcją ceramiki łazienkowej, baterii i dodatków łazienkowych idealnie wpisującą się w trendy. To rozwiązanie pozwala na wiele kompozycji, ponieważ wciąż pojawiają się nowe modne propozycje łącząc funkcjonalność z wymiarem zmysłów i emocji.
Fotografie są odpowiedzią na dwa sposoby patrzenia na serię. KartellbyLaufen została uwieczniona przez dwóch fotografów Belgijskiego Hugo Comte, znanego ze świata mody oraz niemieckiego Oliwera Helbiga, twórcy fotografii życia i przyrody w ujęciu statycznym. Są to więc zupełnie dwie różne historie, w których bohater jest ten sam – wyposażenie łazienkowe premium. Nieożywione przedmioty nabierają życia w „procesie patrzenia”, jak pisze John Berger ” który, nigdy nie jest jednostronny i statyczny, a raczej zmienny, reinterpretowany i relacyjny” (John Berger, Ways of Seeing, 1972). Obaj fotografowie pokazują swoją wizję jako dialog. Historia Compta jest filmowa, podczas gdy Helbig jest symboliczny – oniryczny, niczym ze snu. Narracja Compta jest realistyczna, a Helbiga zabarwiona patosem. W każdej historii pozwolono przemówić produktom poprzez kontekst, w którym występują. Wersja Compta jest żywa, oparta na ruchu, A Helbiga statyczna oparta na grze światła. Kamera jest jak słuchacz. To fotograf nadaje jej wyrazu przez sugestywny, niewerbalny język wizualny tworzący atmosferę. „Atmosfery,” jak wyjaśnia Tonino Griffero (Atmospherology (2010) ” to emocje przestrzeni ograniczone okolicznościami, do których nagle i bezpośrednio zostały sprowadzone np. przez dźwięk czy zapach. Są niczym rytualne, auretyczne inscenizacje czegoś niespotykanego, odległego i nieosiągalnego. To oczywista odpowiedź na nasze spojrzenie.

Laufen i Kartell dokonali oryginalnego wyboru. Zaufali dwóm wielkim fotografom, którzy mieli śmiałość wyjść poza standardy obrazu. ”fotografować” jak mówi Susan Sontag „znaczy nadać wagę i znaczenie. Prawdopodobnie nie ma przedmiotu, który nie może być upiększony, co więcej nie wolno tłumić nieodłącznej skłonności fotografii jaką jest nadanie wartości przedmiotom. ” (On Photography, 1977).
Compte i Helbig opisali kolekcję poprzez dwa rożne podejścia do sztuki wizualnej w odmiennym kontekście i dla innych odbiorców kultury wizualnej. Compte wybrał improwizację i bunt, aby ożywić przedmioty poprzez zaangażowanie ludzi, Helbig zdecydował się na abstrakcję powierzając grze światła definicję i oddanie charakteru kolekcji.
Ciekawy? Wejdź do świata Kartell by Laufen i doświadcz więcej.









